Translate

zondag 13 mei 2012

Het Ardennen-offensief December 1944

Vermits mijn jagdpanzer IV L/70 deel uit maakt van het 116 Panzer Division (der Windhund) ben ik even op zoek gegaan naar meer info over deze Division tijdens het Ardennen-Offensief.





Op 16 december 1944 startte Von Rundstedt de operatie 'Wacht am Rhein', die later als 'de Slag om de Ardennen' de geschiedenis in zou gaan. Het had tot doel om de Ardennen te doorkruisen, de Maas over te steken en Antwerpen met zijn haveninfrastructuur opnieuw in te nemen. Het Duitse Opperbevel wilde op die manier de toevoer afsnijden van de bevoorrading van de geallieerde legers en het Amerikaanse leger isoleren van het noordelijker gelegen Britse. Zo wou men de Geallieerden dwingen tot capitulatie of op zijn minst voor het westerse front een getekende vrede bereiken. Het Duitse leger zou dan overgebracht kunnen worden naar het Oostfront om daar de opmars van de Russen te stuiten.
Op 16 december 05.30 uur viel Generaal Sepp Dietrich met zijn 6e Pantserleger door de historische "Bres van Losheim" de Ardennen binnen, iets ten noorden van het Groothertogdom Luxemburg. Hij had opdracht de Maas tussen Hoei (Huy) en Luik over te steken. Tot dit leger behoorde onder meer de 2. SS Panzer-Division 'Das Reich', een geharde divisie uit Normandië en berucht vanwege wreedheden bij Oradour-sur-Glane.
Zuidelijker leidde Generaal Baron Hasso von Manteuffel het 5e Pantserleger dat als doel had om de belangrijkste verkeersknooppunten van St-Vith en Bastogne te veroveren, de Maas tussen Dinant en Andenne over te steken en via Brussel naar Antwerpen op te rukken. Tot dit leger behoorde onder meer het 58. Panzerkorps bestaande uit de 116. Panzer-Division ("der Windhund") en de 560. Volksgrenadier Division. Ook de 116. Panzer-Division was een in Normandië geharde elite-eenheid. De infanteriedivisie daarentegen was samengeraapt uit bezettingstroepen uit Noorwegen en Denemarken die uit slecht getrainde en grotendeels oudere mannen zonder gevechtservaring bestond.
Het aanvalsdoel op 20 december voor de 116. Panzer-Division was het veroveren van de sector tussen Ourthe en Aisne; voor de 2. SS Panzer-Division de sector tussen Aisne en de weg Baraque de Fraiture-Manhay. De infanterie van de 560. ondersteunde de aanval en consolideerde gewonnen terrein. Beheersing van de hoofdweg Hotton-Erezée-Manhay was hun opdracht en dan controle over de weg Hotton-Marche. Westelijk daarvan ligt de relatief vlakke Condroz en Famenne voor hen open en daarmee feitelijk de weg naar de Maas. Om de lezer gevoel te geven voor de logistieke omvang van deze operatie het volgende: de beide Pantserdivisies telden een tankregiment (aan het begin van de oorlog overigens twee) bestaande uit twee bataljons met elk vier compagnies á 32 tanks, twee gemotoriseerde infanterieregimenten (de Panzergrenadiere), een verkenningsbataljon met pantserwagens en motoren, een verbindingsbataljon en ondersteunende eenheden. Met beide Panzerdivisies rolden dus honderden tanks (merendeels middelzware Panthers) en voertuigen de sector binnen. Voeg daarbij dat verharde wegen toentertijd meer uitzondering dan regel waren en duidelijk wordt dat voor beide partijen moeizaam manouvreren en opstoppingen tot de 'dagelijkse problemen' behoorden. Voor een beter begrip heb ik een uit die tijd daterend opgenomen. U ziet daarop waar Magoster zich in de sector bevindt. Marche, dat niet zichtbaar is, bevindt zich ten zuid-westen van Hotton.

5 opmerkingen:

Thierry Tish zei

Hey Danny, ik zie dat je je ook altijd goed documenteer... Ik denk dat ik nog wat info (een gans boek) ergens bij mijn grootvader heb liggen over 116. Panzer Division maar in Normandïe... Als het je toch interessert kan ik dan misschien daarin nog foto's van Jagdpanzers vinden die ik zou kunnen scannen en opsturen... Ik hou je op de hoogte volgende week.

Belgium Diorama World zei

Dit zou echt geweldig zijn Tish alvast bedankt makker...

peter zei

Hey Danny, eerst dit. Het is gevaarlijk je te laten overhalen door collega's! Ik ken dat, en inderdaad voor je het weet ben je aan iets begonnen waar geen eind aan komt! :-D Het project zelf ziet er zeer belovend uit. Maar dit zal je inderdaad een hele hoop werk geven. ook omdat je het zo perfect als mogelijk wil uitvoeren. Ik kijk er naar uit!
Misschien dat pillbox vignetje niet te ver weg steken. Wat afwisseling kan nooit geen kwaad! Goed gevonden trouwens van die blaadjes.
Een van de volgende jaren moet ik toch ook eens naar Helchteren komen. Ziet er ook een fijne bijeenkomst uit. Lijkt een beetje op Mol.

Ook een antwoord op je vraag die je gesteld hebt op mijn blog. Ik zou het echt niet weten hoeveel ik er al geschilderd heb. Ben er nu terug wat uit de doos aan het halen en aan het bijwerken, naar het niveau dat ik nu bereik. heb er nog veel werk aan ;-)

Groetjes
Peter
http://peterscave.blogspot.com/

Thierry Tish zei

Hey Danny, ik heb net nog wat referentiemateriaal voor je project op je email adres gestuurd....

Ik ga akkoord met wat Peter zegt: "wat afwisseling kan inderdaad geen kwaad".... persoonlijk hou ik me altijd met meerdere projecten tegelijkertijd bezig. Zo als ik van iets beu ben kan ik aan iets anders werken en dan later met een frisse hoofd terug erop werken. Opgepast zo kunnen ook projecten nooit afgemaakt worden...

Belgium Diorama World zei

Volkomen gelijk in Tish we houden ons hoofd er zeker bij en met het goede weer op komst zullen er genoeg andere dingen te doen vallen.

En wederom bedankt voor het referentiemateriaal...